Hollywood už dávno není jen samotná čtvrť Los Angeles plná filmových studií. Pod pojmem Hollywood dnes rozumíme celou tzv. "továrnu na sny", ať už se natáčí kdekoli. A dnes už to v podstatě vůbec není v Kalifornii. Filmovému průmyslu aktuálně dominuje jižanská Georgia se svým broskvovým logem a seriálová produkce vzniká (minimálně) napůl v Kanadě, kde prvenství Vancouveru pomalu přebírá Toronto.
Hollywood je samotnými Američany vnímán poměrně levicově a progresivně, bez ohledu na to, co si o tom myslíme my, Evropané, kteří bohužel máme s extrémní levicí i pravicí bohaté zkušenosti. Americké vnímání levice však znamená jediné – odbory. A odbory rády stávkují. Ty scénáristické – WGA alias Writers Guild of America (Cech amerických scénáristů) – pak nejčastěji ze všech. Z posledních pěti hollywoodských stávek jdou tři právě za WGA. Kromě té současné to byly:
- 2007/8 – 14 týdnů. Tehdy se sice Star Trek nenatáčel, ale doplatilo na ni třeba populární post-apokalyptické Jericho nebo Battlestar Galactica, jejíž 4. řada se musela rozdělit napůl.
- 1988 - 22 týdnů. O ní si povíme v samostatném článku, neboť je přímo zodpovědná za podobu TNG, jak ji známe dnes.
- 1985 - 2 týdny
- 1981 - 15 týdnů
Požadavky jsou v podstatě pořád stejné: více peněz formou kolektivní smlouvy pro autory scénářů. Situace se opakuje s železnou pravidelností a vždy kopíruje nástup nějakého nového distribučního kanálu, který začne vytvářet obsah a není vázán pravidly, které do té doby platily pro jiné výrobce obsahu. Máme za sebou nástup videodistribučního trhu i direct-to-DVD počinů, teď jsou to tedy streamy. WGA tvrdí, že díky nižším honorářům streamerů klesl reálný průměrný plat scénáristů na honoráře z období před deseti lety.
Jenže odbory mají tendenci vidět všechno černobíle a z nějakého důvodu ignorují propad průmyslu během pandemie covidu i samotný fakt, že pokud někdo nesouhlasí s výší odměny za svou práci, není povinen na takovou dohodu vůbec přistoupit a napsat komukoli cokoli. Což se přesně stalo u AppleTV+, kdy se tvůrcům pořadu s prozaickým názvem The Problem přestalo líbit, že nejsou chráněni kolektivní smlouvou (vypršela 1. 5.) a musí si nové podmínky vyhádat sami. Apple nabídl méně, než kolik dostávali do 30. dubna a vypukl požár, jehož odbory obratně využily k okamžitému vyhlášení stávky.
Jejich hlavním cíli jsou teď poměrně nelogicky "povinný stav" a "délka úvazku", tzn. že by seriál měl na určitý počet epizod najmout určitý počet scénáristů, ať už je bude potřebovat, nebo ne. Zdravíme J. Michaela Straczynského, který si napsal 100 ze 110 epizod svého vlastního seriálu 😉 To už by za požadovaných podmínek nebylo možné. Stejně absurdní je pak délka úvazku, bez ohledu na kvalitu nebo obtížnost scénáře. Ale pozor – běda, jak se na internetu pustíte do diskuze se stávkujícími, kteří vám okamžitě začnou vysvětlovat, jak jsou odbory důležité pro ekonomické zdraví amerického businessu. Připadáte si rázem jako v Československu po únoru 1948, jen o tom všem mluví jako o ryzí modle kapitalismu. Osobně v tom spatřuji hlavně kolektivní šílenství, kdy, pokud požadavky WGA projdou, nebude už vůbec záležet na tom, co daný scénárista vytvoří, ale zda dorazil do práce. Odbory tvrdí, že jde primárně o to zabránit efektu kancelářské sponky, kdy hlavní devizou je znát ty správné lidi.
A proč, že o tom vůbec píšeme? Přestože jsou scénáře pro nadcházející naplánované produkce povětšinou hotové, nesmějí se použít. Takovou moc mají z minulých stávek vymoženou právě odbory WGA. A jelikož produkce 3. řady Tajemných nových světů měla začít v Kanadě 2. května, tak vůbec nezačala.
Nebudeme moct natočit nic ze třetí řady, dokud stávka neskončí, ano. Ale sezóna 2 je už nějakou chvíli hotová a jsme rádi, že ji diváci uvidí na čas.
Henry Alonso Meyers, spolu-showrunner
Aktuálně je natáčení odložené na neurčito a už teď je velice pravděpodobné, že další řadu uvidíme až v roce 2025. V hrožení je i srpnová (2024) premiéra 5. řady Podpalubí, zhruba o rok se posune premiéra Starfleet Academy, velice špatná je v současnou chvíli situace pro potenciální seriál Star Trek: Legacy a v neposlední řadě se zpozdí film Oddíl 31. I kdyby se totiž přestalo stávkovat ještě dnes, přednost dostanou ve studiích již nasmlouvané projekty na aktuální termíny, ne ty odložené. "Koření přestalo proudit", dalo by se říct. Scénáristé tak nyní drží v šachu stroj, který se po covidu sotva stačil naolejovat a ohrožují pracovní místa mnoha a mnoha jiných odvětví, které na produkci participují.
Jak celou situaci vnímáte vy?
Diskuse k článku
Za sebe říkám díky za nezaujatý pohled. VŠICHNI jsou automaticky na straně scénáristů, aniž by vůbec znali veškeré detaily. Já je taky neznám, ale tyhle věci málokdy bývají černobílé. Chápu, že je lákavé přidat se na stranu „vykořisťovaných“ proti „nenažraným korporátům“, ale už ty značně podivné požadavky zmíněné v tomto článku vybízejí k rezervovanosti. Tak jako tak z toho nemám radost. Stávka zdá se ke konci ani zdaleka nesměřuje a příští rok to bude hodně cítit. 🙁