Stávka scénáristů začala 2. května a okamžitě zastavila práce na nových projektech obsahujících původní scénáře, takže Tajmené nové světy jsou už třetí měsíc u ledu. Že se jen tak nerozmrazí potvrdily sjednocené herecké odbory SAG-AFTRA 12. července, kdy i ony vstoupily do stávky. Tím se efektivně zastavila produkce všeho, kde hrají alespoň z 50 % američtí herci. V klidu tedy mohou být Rod draka nebo Prsteny moci, ale určitě ne Star Trek.
Původní rozhodnutí mělo přijít 1. července, ale bylo odsunuto na dvanáctého, patrně kvůli propagaci tří aktuálních blockbusterů v kinech, kterými jsou Mission: Impossible VII, Barbie a Oppenheimer. Herci by se totiž nemohli účastnit ani předpremiér, dávat rozhovory, nebo se fotit na červeném koberci – propagace v době stávky zakázaná. Rovnost-svornost-bratrství ale, jak už to tak u kolektivních věcí bývá, opět platí jen pro někoho. Srpnové blockbustery už mají smůlu a herci se nemohou jejich propagaci nijak zúčastnit.
Červený koberec stranou, fascinující je situace ohledně conů. SDCC, alias San Diego Comic-Con proběhne letos kompletně bez účasti herců a velkých studií. Největším televizním jménem na seznamu hostů je tak letos J. Michael Straczynski, ovšem ani on si nový animovaný film z univerza Babylonu 5 nezpropaguje. Pokud se bavíme o populárním focení s herci a herečkami a jejich následné podepisování, úplně nemožné to není, ale i zde platí omezení. Nesmí se fotit v konkrétním kostýmu (uniformě) a za podpis nesmí připojit hlášku nebo grafiku z konkrétního seriálu, tedy žádné LLaP či "So say we all". Zároveň cony nesmí nabízet fotky herců k prodeji, čili cokoli chcete podepsat, musí vzejít z vaší iniciativy. Třeba na tiskárně v práci 😉
Prezidentka televizních, rozhlasových a filmových hereckých odborů SAG-AFTRA Fran Drasher, kterou budete znát jako chůvu Fajn ze seriálu Chůva k pohledání, rozhodnutí emotivně hájila v tiskovém vystoupení. Rozhodnutí jít do stávky totiž zdaleka neovlivní jen herce, ale veškerá další navázaná odvětví od osvětlovačů přes zbrojíře až po catering. Potenciálně se tak bavíme o finanční ztrátě pro zhruba milion lidí v přímém důsledku.
Neměli jsme na výběr! My jsme tu oběti.
Fran Drescher, prezidentka SAG-AFTRA
Ale dost bylo emocí. Sama otázka „Proč vlastně herci a scénáristé stávkují?“ je zavádějící, protože odpověď na ní je samozřejmě „kvůli penězům“, ale ono to není tak prosté. V zásadě jde o tyto body:
- zvýšení minimální mzdy
- vyšší tantiémy ze streamovacích služeb
- ochrana podobizny herců před umělou inteligencí
- nepoužívání umělé inteligenci jako tvůrčího zdroje
- kompenzace za práci používanou k výcviku umělé inteligence
Na jednu stranu to lze chápat, na druhou by všechno toto mělo být součástí individuálních smluv, kde se výměna talentu za peníze sjedná za předem domluvených podmínek, se kterými souhlasí obě strany. Platit umělci na základě kolektivní smlouvy degraduje především umělce samotného a hlavně to zadělává na další a další problémy do budoucna. Stávky odborů filmového průmyslu se totiž opakují s železnou pravidelností pokaždé, když se objeví nový distribuční kanál nezohledněný předchozí kolektivní smlouvou. Nemusíte souhlasit, ale podobnou stávku tu budeme mít nejdéle do patnácti let znovu, což bohužel vyplývá z obecné povahy odborů, které musí být slyšet, aby mohly existovat.
Zapojte se do diskuse