Existence nové trilogie má jediný důvod: Disney potřeboval zalepit čtyřmiliardovou díru po nákupu Lucasfilmu. Sice se sám George vyjádřil, že prostor pro další trilogii ve vesmíru je, ale ta jeho by patrně vypadala úplně jinak. Jedno však tvrdil od začátku: „Lidé by ji nesnášeli.“ Takže se vlastně vše podařilo, ne?
Těžko říct, proč je Star Wars tak masově populární, přestože se téměř na každou novou Epizodu masivně nadává, ale právě George Lucas má jasno. Dle jeho vlastních slov vždy psal Hvězdné války pro dvanáctileté děti a také velmi dobře ví, jakého přijetí se jim dostane. Epizoda I byla ve svém prvotním střihu ještě dětštější, a když viděl reakce a stížnosti, pracovně pojmenoval Epizodu II "Jar Jar's Great Adventure" (Jar-Jarovo velké dobrodružství), jenom aby ukázal, že jde o jeho vizi a fanoušci mají právo leda tak na to, aby se jim nelíbila.
J.J. Abrams dostal v Probouzející se Síle za úkol přesný opak: Vytvořit filmy, které jsou masivně populární napříč celým fandomem a stmelit diváky klasické i prequelové trilogie. Jaký snadný úkol… 🙂 Stvořil kostru, která do velké míry kopíruje staré Epizody v čele se čtyřkou, ale v moderním hávu, kde větší je lepší. Jaké nešťastné řešení… Takovýto kočkopes zafungoval na nostalgiky, ale v podstatě nepřinesl vůbec nic nového, kromě náznaků podobnosti s komiksem Dark Empire. K čemu jsou dobře napsané postavy, když nemají, co hrát?
Za nejasnosti, nesoulad a očekávání startrekové nekonzistence, jak to J.J. předvedl u filmů z vedlejšího univerza, si u mě Epizoda VII vysloužila nuzných 20 %.
Osmička na tom rozhodně nebyla lépe – naopak. Pokud nějaká část trilogie musí držet kostru příběhu, jako nosný pilíř, který se za žádných okolností nesmí zbortit, je to jednoznačně část prostřední. Na jejím začátku se musí přihlásit k odkazu minulého dílu a na konci další takový vytvořit, aby závěrečná část nezačínala na zelené louce. Ne tak Rian Johnson…
Světelný meč zahodil za hlavu a přinesl do celé ságy ubíjející skeče na úrovní horších marvelovek. Scény na irském ostrově mu ještě ale je možné odpustit, i když u zeleného mléka mi praská cévka, ale cokoli ostatního se velmi krutě nepovedlo, včetně patrně nejnenáviděnější postavy nové trilogie… admirálky Holdo. Asi jste čekali, že řeknu Rose, ale ne, tahle fialová paní dopadla hůř. A ještě o to hůř, že byl Rian najat Kathleen Kennedy mimo jiné proto, že dokáže vytvořit silné ženské postavy. No, jak se to JJovi povedlo s Rey, tak na tomto poli Rian totálně selhal.
A nejen na tomto. Vnitřní konstrukt a logika děje si vzali volno a výsledkem byl stejný masakr na divákovi, jako provedl režisér na Rebelech, ve výsledku zredukovaných na počet dvaceti jedinců. – 10 %
A teď už konečně k Epizodě IX…
U Disneyho věděli, že se musí zachránit, co jde, a tak povolali zpět mistra Abramse, který se vrátil k vlastní vizi a osmičku po právu napůl odstřelil. Zároveň jsou úplně liché výtky recenzentů, že kdo neví, kdo je Palpatine, nic z filmu mít nebude. Je to Epizoda IX – kdo doteď neviděl žádné Star Wars, tak si na toto určitě stěžovat nebude a zároveň nikdo nehodlá brát ohled na „diváky spotřebitele“, když jde jasně o devátý díl v řadě. To je jako se u posledního Harryho Pottera vztekat, že to má nepřehledné množství postav. Nesmysl.
Stejně tak by u devátého dílu měl být divák už připraven a znát nějaká elementární fakta o univerzu, na něž se do kina vypravil; jako například, že První řád nevládne v celé galaxii, že se Nová republika zformovala mimo systémy Jádra, a že si Coruscant a okolí hrají na vlastním písečku. Pokud toto divák zná, je připraven na Epizodu IX.
A od první minuty se rozehrávají čistokrevné Star Wars, tedy akční fantasy pohádka pro odrůstající děti, kde se střetává dobro se zlem; kde jsou světlé postavy světlejší a temné temnější; kde je potřeba zlo zastavit – ale ne za cenu idejí. Ty jsou ze všeho nejdůležitější a pokud ty nepřežijí, nemá záchrana smysl. Ve své podstatě jde o ultimátní výcuc starwarsové esence, aniž by bylo třeba výrazně kopírovat. (Snad tedy s výjimkou výše zmíněného komiksu Dark Empire a honbou za „hvězdnou mapou“, tolik připomínající ikonickou hru Knights of the Old Republic (Rytíři Staré republiky).
Vše podbarveno strhující hudbou matadora Johna Williamse, který se tentokrát skutečně vyřádil!
Ale zpět k ději… JJ Abrams zde konečně dokázal, že mu příběhový oblouk není cizí. Zpětně vidíme dříve nelogické motivace postav Epizody VII zapadat do velkého schématu věcí zcela logicky a hravě. Pamatujete na první spekulace z roku 2015, že Snoke je Palpatinův duch? Pokud ne, tak vězte, že to byla nejrozšířenější teorie. Že děj vyloženě utíká kupředu hlava nehlava? No ano, jednak je potřeba napravit nesmysly z minula a potom jde o ono grandiózní finále. Že se Lando Calrissian zjeví jen tak z ničeho? Stejně jako Harrison Ford v sedmičce. Že tu má Han cameo jen proto, „aby tu byli všichni“? Kdyby se tak stalo v roce 2007, v libovolné iteraci tohoto vesmíru, tak fanoušci hromadně hýkají blahem.
Nechci tím úplně říct, že jsou fandové zmlsaní, ale částečně to tak určitě je. Spíše nedostali to, co si jednotlivě představovali – a to se samozřejmě dá pochopit. Ale určitě jsme nedostali špatně zrežírovaný snímek, jak se dočtete v každém druhém komentáři na ČSFD. Režijně jde o precizně vybroušený diamant, kterého jsem se nikdy ani neodvážil tušit, že je Abrams vůbec schopen. Zakomponovat všechny tři Epizody do sebe, nepomoci si digitálními herci (nezapomeňte, že scény s Leiou jsou ze sedmičky), půl jedné Epizody nahradit a nakonec vytvořit film, který drží pohromadě a zároveň slouží jako akční jízda s geniem loci, a ještě jako grand finále v jednom – to není jen tak.
Já osobně jsem, vyškolen nesmyslnými Star Treky a komplikovanou Epizodou VII, nečekal nic. A dostal jsem přesně to, co od Star Wars očekávám: Fantastickou epickou podívanou s velice milým a vřelým příběhem o nejzákladnějším souboji světlé a temné strany. S nečekaně skvěle sehranými postavami, které jsem si za ta léta oblíbil. Podívanou s dechberoucím vizuálem, úchvatnou hudbou, a přitom krásnou choreografií scén, a to i těch komorních. Co víc si přát?
90 %
THE GOOD
- Rey a Ren
- vizuální stránka věci
- uzavřený příběh
- hudba
- Exegol a sithské tance
- camea všech možných Jediů
- komorní závěr
THE BAD
- krátká stopáž
Diskuse k článku
Za mne je celá trilogie špatná JJ to poslal se sedmičku a devitku úplně zprasil a osmička ta byla taky rozna, ale pořád lepší jak devítka kde recykloval Palpatina! Tahle trilogie je s bídou tak 4/10 a raději ani neměla vzniknout!
Ale od Abramse se to dalo čekat že pohnoji co může, už jak zprasil Star Trek universum Kelvinovou linii a Khanem, který byl spíš k smíchu a udělal z ST spíš jednoduchou akční komedie! Nejlepší ST fil je pro mne stále První kontakt?
Devítka byla velmi dobře koukatelná, akční jízda od začátku do konce, která neurazí, ALE ani nenadchne. Pokud jde o mě, nudila druhá polovina sedmičky a první polovina osmičky, devítka se mi zdála zábavná téměř celá, možná jen ty scény s Palpatinem byly trochu zdlouhavé a nudné.
Co se týče hudby, tak v nové trilogii neslyším nic nového a i ta halda okopírovaných motivů není tak silná, jako jejich originály z předešlých filmů.
Jinak tedy dodávám, že se mi nelíbí ani SW4-6, naopak za velmi dobré považuji SW 1-3.