Letos nás na Paramountu+, minimálně tedy v USA, čeká kromě záplavy seriálů i jeden film, a to 4K rozšířené verze prvního filmu. Už teď víme, že nepůjde o režisérskou verzi tak, jak ji připravil sám Robert Wise na přelomu století, ale o jakousi upgradeovanou podobu, kdy sice dostaneme stejný střih, ale zároveň nové efekty, které se už shodovat úplně nemusí a nebudou. Za posledního půl roku vylezlo na světlo několik fotografií z nové podoby snímku. Pojďme si je tedy rozebrat...
Podhoubí
Začneme u rozestavěné stanice na oběžné dráze Země, ze které se postupně stane hřib, jak je nám důvěrně znám z filmů III-VI. Záběr se odehrává na setmělé straně planety, kde barevný nádech bílé odpovídá přítmí a šeru. Něco jako když se na při přechodu terminátoru Epsilonu III rozsvítil Babylon 5 – v obou případech jde o krásnou hru světel a stínů – v jednom svedenou praktickými efekty, v druhém digitálními. Nově má tato stanice sice začištěné okraje, ale jak sami vidíte, terminátor už nevidíte a Země je osvícená. Což je problematické převážně ve vztahu k tomu, že stanice sama není; byť doznala barevného posunu do žluta. Takže je osvícená, nebo není? Scéna si teď vyloženě protiřečí.
Nově tu vlevo dole vidíme raketoplán, se kterým Kirk a Scotty za chvíli odletí. Milý detail, škoda jen, že tam nekotví, ale vznáší se kdesi nad přechodovou komorou 🙂
Pak tu máme Vulkán...
Na smímku nahoře vidíme maximum, co se dalo vytáhnout ze CGI scény roku 2000, tedy informaci 1200 horizontálních pixelů širokou. Dole vidíme novou podobu Vulkánu téže scény. Na první pohled sice existuje důvod k radosti, ale zároveň se musím ptát, proč je tam tolik záměrných rozdílů? První je obloha a poloha hvězdy 40 Eridani A – oboje úplně jinak. Dále mě zaskočilo menší měřítko scény. Vidíte nahoře ten otevřený vzdušný prostor, který vede k soše? Vidíme několik vrstev plátů vedle sebe a sloupy jsou vyloženě v prostoru. Na novém záběru je z plátů vytyčená jasná cestička a levý sloup skály dokonce obklopují. Druhá socha zleva je pak zcela jiná. Té nové evidentně chybí levá ruka, naopak přebývá torzo pravé, a má zásadně protaženou lebku. Socha nejvíc vpravo pak dopadla nejtragičtěji – nevím, jak vy, ale já v ní vidím Homera Simpsona, nikoli vzpřímenou vulkánskou ženu, jako na obrázku nahoře. Skály v pozadí pak mají do jedné jiný tvar.
Buď je to úmyslná tvůrčí změna a pak rovnou říkám, že se nepovedla, nebo je to odfláknuté, nebo pustili ven scénu nehotovou a ještě dozná změn. Upřímně doufám v to poslední.
Enterprise
Problém změny noci na den přenáší samozřejmě problém i do této ikonické scény, protože východ slunce nyní jaksi nedává smysl. Co je ale mnohem horší je nový barevný odstín scény! Tato cappucino-prise kolorizace mnohem více respektuje TOSku, než skutečně použitý fyzický model, jehož kovově-keramický povrch odrážel převážně bílé a šedé světlo.
V'Ger
Na následujících dvou porovnání od hrdinů ze @StarTrekVisComp je vidět, že ač už naštěstí zmizel žlutý nádech lodi, dostali jsme moderní vychytávku, na kterou jsou trekkies od jistých dob trochu alergičtí 😉 Ano, lens flares nejdou přehlédnout. Okraj oblaku V'Gera je sice správně modro-zelený, což opravdu vidím rád, ale zároveň jsem se naučil tento záběr milovat pro matné kovové odlesky a pro efekty jakoby odrazu vodní hladiny. Působilo to opravdu tajemně a zároveň tmavě, což právě umocňovalo dojem z oblaku. Nově tedy nahrazeno (poměrně obyčejnými) lens-flares.
Z průletů V'Gerem známe zatím jeden jediný záběr, ale je celkem jasně patrné, že i ten je oproti předchozí verzi značně prosvětlený. Vizuálně to vypadá líbivěji, ale otázkou zůstává, co toho provede s nám tolik známou tísnivou a nesmírně tmavou atmosférou mraku. Nezmizí jeskynní tajemno v záplavě jasných kontur?
A největší odchylka na konec aneb tady jsem opravdu zvědavý, jaká bude výsledná světelnost scény. Ven evidentně unikla přesvětlená verze; alespoň tedy doufejme. Paradoxní je, že se nyní loď leskne přesně tak, jak by měla, žádné cappucino...
Inu, nezbývá než doufat, že nás výsledek ještě překvapí...
Diskuse k článku
Tak obě verze mají svá pro a proti. Ale spíš by mě zajímalo, jestli podobnou kritiku někdo vede i v anglicky mluvícím světě a jestli se dostává k tvůrcům?
To je otázka za několik milionů dolarů 🙂 Já asi nemám nic proti tomu, aby si to vypadalo po svém, ale v tom případě to není director’s edition, ale someone’s edition. Director’s by měla vypadat tip-tip stejně jako 2001 DVD. A to tahle právě nevypadá.