O tom, kterak dopadl přepis prvního filmu do 4K, a o tom, že to nebylo nic moc, jsme už psali minule. (Všechny naděje vkládáme do Director's Cutu.) Tentokráte se podíváme na UHD (4x větší obraz než Blu-ray) u druhého filmu. U Khanova hněvu se ale jako u jediného nejedná o přepis nový, nýbrž o využití 4K masteru z roku 2016 s jen opravdu decentními změnami. Na 66 GB placce najdeme nově standardy HDR10+, Dolby Vision, TrueHD audio, nebo – a to ocení hlavně rodiče s dětmi nebo kdokoli kdo potřebuje rovnoměrně vyvážený zvuk – prvotřídní DD 5.1 mix! Samozřejmostí je i spustitelná kinoverze střihu.
Video
Pokud patříte mezi velmi malé procento lidí, kteří vůbec dokáží UHD BD korektně přehrát, vězte, že vám bude film připadat nezvykle tmavý a zdaleka nevyužije ani 1000 nitů, tedy standard HDR10; natožpak standard vyšší s přídomkem "+" nebo snad Dolby Vision.
Pro všechny ostatní to znamená jediné – snímek je šeredně tmavý. Ono si časem zvyknete – tak za 20 minut děje budete v setmělé místnosti pozorovat atmosféricky ponurý ponorkový film; a to je na jednu stranu vlastně dobře. Ale není to Khanův hněv, který znáte, a to je na druhou stranu špatně. Kromě povrchu Ceti Aplha VI (V) a dalších několikasekundových výjimek jsou totiž všechny scény i odbarvené, a to už představuje problém. Vybledlost pocítíte všude, ale úplně nejhorší je Spockova kajuta, kde jsem nabyl až černobílého dojmu noir detektivky 40. let...
Pryč jsou zároveň veškeré teplé odstíny, což nejhůře odnesly tyto scény:
- počítačový model vzniku Genesis
- můstek bez červených nouzových světel
- mlhovina Mutara
- fázery obou lodí
- závěr filmu
Na to, že film byl v podstatě průkopníkem podoby moderní sci-fi, vypadá po zásahů remasterovacího týmu naopak starší, než ve skutečnosti je a celkové svícení se nově hodně podobá filmu prvnímu. Obraz je umělejší a plastičtější, což byla doména formátů CinemaScope z padesátých let, a z barev dominuje modrá s béžovou. A to, sami uznejte, Motion Picture už vyloženě kopíruje.
Filmy by se měly restaurovat s péčí, a co nejvíce zachovat podobu, kterou dostaly v době vzniku. Jistě nevadí nové efekty, dodělání nedodělků, či nový střih, ale měnit atmosféru snímku a tím i jeho celé vyznění novou gradací tónů, protože se to někomu víc líbí "tak či onak", to by se dít nemělo. V zásadě si tak představte, že se posadíte na gauč a mezi vás a televizi někdo postaví kobaltovou fólii.
Podívejte se na srovnávací galerii 4K UHD vs. DVD:
Dalším, byť minoritním nedostatkem, je rozdílnost finální úpravy obrazu. Vzhledem k tomu, že Khanův hněv a filmy I, III a IV v tomto balení dělal jiný tým, liší se i například míra zrna v obraze. Zatímco výše zmíněné tři filmy obsahují velice podobné zrno, Khanův hněv prakticky žádné nemá. Přesně vyhlazené hrany trochu evokují plasticitu DNR (dynamické redukce šumu) BD vydání roku 2009, a to je u 4K trochu problém. Za obraz tedy dávám pouhé 2 body z 5.
Audio
Jak už jsem řekl v úvodu, pokud něco zaslouží chválu, je to nový master zvuku. Ostré výšky a jasné hloubky jsou zvláště v DD 5.1 mixu famózní! Tomu nejde vytknout nic. TrueHD v podobě osmikanálového DTS je také skvělé, ale jde o "kino-zvuk" se všemi jeho neduhy, tj. primárně s nesmírně hlasitými SFX scénami a velmi tichými dialogy. V praxi je to pro obývací pokoj samozřejmě nepoužitelné, ale kdo disponuje patřičnou sestavou u domácího kina a nemá nerudné sousedy, ten si přijde na své. Za zvuk tedy 5/5.
Bonusy
Když napíšu, že disk žádné nemá, nebudu daleko od pravdy. Standardní nabídku bonusů, které už 20 let znáte z DVD, obsahuje přiložení bonusový BD disk. Neznamená to ale, že když jde o Blu-ray, budou i bonusy v HD 😉 Ty disk nabízí "samozřejmě" ve standardním SD DVD rozlišení. Ne, že by byly nezajímavé, ale je rok 2021. 1/5
Celkové hodnocení
Zastavme se na chvíli u výhod tohoto 4K releasu a pro koho je vlastně určený... Spíš než domů je totiž nový master vhodný pro digitální kina a projektory obecně. 4K dostačuje i na český rozměr plátna IMAX, čili o nedostatku detailů nemůže být řeč. Projektory zároveň dokážou vysvítit víc, a to kvůli nedokonalému kontrastu. Je to tak trochu paradox, ale tady je spolehnutí se na horší než špičkovou technologii skoro to nejzásadnější. Samozřejmě se to dá obejít několika cestami, kdy jednou z nich je přidat na saturaci a jasu pomocí dálkového ovladače, nebo chcete-li hardwarově. Dají se také prozkoušet určité barevné režimy vašeho zobrazovadla a jednou z možností jsou i žluté brýle. Třeba ty na lyže 🙂
Za téměř nic víc než pouhou použitelnost tak uděluji 3/5.
Bude to příště lepší?
No o trochu ano... 😉
Diskuse k článku
Přijde mi, že ta 4k verze nebyla přehrávána na HDR kompatibilním přehrávači, či nejlépe zobrazovadle. Ona se liší barevná škála a spousta přehrávačů to neumí správně zobrazit. U HDR přehrávaných na běžných displejích a přehrávačích se to právě projevuje „vybledlostí“ obrazu, který se ale na hdr tv, v hdr režimu zobrazí tak jak má.
Ne ne, to není ta distorze, kterou myslíte. Tady to prostě vytvořili tmavé. Dobře to bude vidět na Pátrání po Spockovi, které je zase malinko přesvětlené 😉 A jinak mějte trochu důvěry – neděláme recenzi na něco, co bychom neuměli zobrazit 🙂