Po velmi tmavém 2016 masteru Khanova hněvu přichází skok zpět do 2021 a zpět je zároveň v podstatě vše, co charakterizovalo nedodělkový master prvního filmu – různá ostrost scén, zrno, výrazná oranžová a výrazná modrá. Krom toho jedna chybka přibyla: je jí výrazný jas. Ano, po tom, co celý druhý film musíte mžourat, dokáže trojka doslova oslnit 😉 Podívejme se na to v detailu...
Hovoříme-li o remasteru, pak musíme zmínit, že jde o remaster pouze těch scén, které se fyzicky neztratily, nebo neobsahují post-procesové obohacení, jako jsou titulky v obraze. Slyším v pozadí otáku: "Cože? Jak se může scéna ztratit?!" No poměrně snadno. Je to zapeklitý problém všech remasterů z negativů, protože jsou fyzicky uskladněné po jednotlivých scénách na kotoučích a kdykoli se dělá master nový (cca jednou za 10 let), tak se musí všechny vyndat, nascanovat a zase zandat zpátky. A stačí jeden kotouč založit jinam, nebo ztratit label z krabice, a je hotovo. Stejně tak se může stát, že je negativ zubem času fyzicky tak znehodnocen, že prostě nascanovat nejde, a tak je výhodnější použít onu konkrétní scénu z předchozího masteru a pouze vyhotovit upscale (zvětšeninu).
A samozřejmě je tu speciální kategorie televizního pekla, kdy byl efekt dodán do scény pouze pro televizní rozlišení a musel by se udělat celý znovu. To byl případ Nové generace, která má tak na Blu-rayích všechny efekty úplně nové a bude to i potenciální případ Deep Space Nine a Voyageru, jejichž efekty "in-picture" byly rovněž pouze 720 pixelů široké.
vpravo druhé vydání s již nalezenou a restaurovanou scénou.
Proč u Star Treku III zabrušuji do televizních postupů? Inu protože Star Treky II-V dělal televizní tým; přestože od začátku byly točené pro kino. Byl to přístup, který dokázal zajistit vynikající úroveň vizuálních efektů (ne, Nejzazší hranice, ty jsi speciální kapitola), často od ILM, za finančně udržitelný peníz. A je to postup, který na začátku i na konci využilo právě Hledání Spocka, a to konkrétně sekvence ze Spockova pohřbu a Genesis, samotný závěr s nápisem "...A dobrodružství pokračuje..." a několikasekundové prostřihy na planetě Genesis nebo na Enterprise.
Tyto scény byly upsacleované už pro Blu-ray 2009, ale tam se zvětšovalo ze 720 na 1920 a ještě dokázaly dodržet barevnost zbytku filmu. Tady se zvětšuje ze 720 na 3960! Nově jsou ty scény navíc zbavené jasu i barev a asi nemusím říkat, že právě ten stejný záběr z Vulkánu vypadá ve čtvrtém filmu úplně jinak 😉 Jsou to malé chyby, ale při sledování otravné, protože se najednou změní celá paleba barev. Bohužel jsou to taky chyby zbytečné, jejichž jediným původcem může být šlendrián výroby narychlo.
Zde porovnání upscaleů. První snímek vždy z BD, následuje UHD: (i když to tak nevypadá 😉 )
Na snímcích vidíme, že se je nikdo nepokoušel následně doostřit – oproti BD jsou značně rozmazané – vidíme i jinou paletu a v neposlední řadě se to už nesnažili zamaskovat ani změnou poměru stran, a tak u každého písmene loga filmu vidíte vlevo červenou a vpravo modrou linku.
Edici by se pracovně dalo přezdívat "nabarvi si sám", protože tu krom jiného máme i 4 změny barvy trupu dravého ptáka na ploše 45 sekund. Zatímco na BD je až na jeden záběr konzistentně rašelinově zelený a výsledná odchylka u ENT není veliká, v UHD začíná na výrazné béžové, přes mátovou přechází do absinthu a skrz o něco sytější jasnou zeleň zpět k mátě. Jelikož jsem viděl některé remasterovací projekty i vznikat, tak musím říct, že tady je mi z té absolutní laxnosti ke svěřenému materiálu do breku.
Opět nejprve BD, poté UHD:
U těch scén, které se povedlo zremasterovat z negativu pak zamrzí povětšinou jen přepálení jasu, menší ostrost a různé barevné neduhy, jako nedosvícení bílé nebo přesaturování modrou či oranžovou. Vysoký jas způsobuje krom vizuálního smogu taky několik netušených spoilerů, kdy ve výše zobrazené Spockově kajutě celkem jasně vidíte, že neznámá osoba v přítmí je McCoy 🙂 Nouzová osvětlení na můstku pak připomínají spíše 1000W fotografické reflektory. Všechny tyto přehmaty patrně způsobilo přepálení užití HDR, která tmavé zesvětluje a naopak. Dobře je to vidět na popiscích během filmu (třeba THE GENESIS PLANET), které by měly být jasné bílé, ale nejsou.
Abych byl férový, tak několika scénám současná verze pomohla, ale jsou v menšině. Jde například o matte-painting povrchu planety Genesis, který je na BD téměř hnědý a na UHD je zelený, nebo když si Kirk a Morrow dávají drink. Ale vzhledem k modrým výjevům téměř všeho, co bývalo bílé, nepředpokládám, že šlo o cokoli jiného než náhodu. Opět první BD, následuje UHD:
Khanův hněv je sice strašně tmavý, ale v podstatě by mu k dokonalosti stačilo zvednout jas s kontrastem a přidat barvy. Tady máme všechy tři zmiňované, ale odfláknuté je to až hrůza. Co z toho horší? Já si nějak neumím vybrat a za obraz uděluji stejné nuzné 2 body z 5.
Zvuk je na tom znovu mnohem lépe, ale takový "crispy clear" jako minule, to není. Zásadní je ovšem opět přítomnost stopy s vyrovnanou hladinou hlasitosti. Stále to ještě bohužel není standard. 4/5
Zachrání boxset prvních čtyřech filmů alespoň ten čtvrtý? Dozvíte se příště...
Zapojte se do diskuse