V roce 2019 si připomínáme čtyřicáté výročí startrekových filmů. Na Comic-Conu v kalifornském San Diegu se objevily zprávy, podle kterých by Paramount mohl toto výročí oslavit vydáním 4K verze prvního filmu. Tuto zprávu přinesl David Fein, jeden z producentů Director's Cut verze filmu z přelomu století. On a několik dalších členů týmu, kteří na režisérské verzi pracovali, o tom právě jednají s Paramountem.
Podle názoru některých fanoušků patří první film mezi ty, které na stříbrném plátně vyniknou nejvíce. Vydání filmu ve 4K kvalitě by tedy nepochybně umocnilo divácký zážitek a dopřálo filmu plnohodnotná promítání v kině, a to v podobě, jakou si představoval režisér snímku. Na rozdíl od klasického Blu-ray vydání by totiž 4K přepis představil právě onu režisérskou verzi z 2001, která dosud vyšla jen na DVD.
Pro Roberta Wise byl Star Trek: The Motion Picture jedním z posledních filmů jeho kariéry. V roce 2000, tedy po 21 letech, se k filmu vrátil a vytvořil novou edici , kterou on sám považoval za finální. Součástí bookletu, přiloženého k DVD, je i text od Wise, kde mimo jiné píše:
Pro Paramount byl Star Trek vlajkovou lodí a podpora studia byla silná. Bohužel ani oni však nedokázali zastavit ručičky hodin. Jakmile jsme vyhodnotili naše ambiciózní technologické plány, uvědomili jsme si, že půjde o závod s časem. Díky oddaným herců a celému týmu, kteří pracovali daleko nad svoje povinnosti, jsme přežili chaos, který provázel několik posledních dnů, a film byl dokončen ve slíbeném termínu: 7. prosince 1979. Museli jsme obětovat několik klíčových dialogů, abychom dokončili práci na vizuálních efektech. Nezbyl čas na vyváženích těchto dvou komponent filmu.
Znovu děkuji za podporu Paramountu, díky níž jsme mohli dokončit "Director's Cut" verzi filmu. Našli jsme novou, a dle mého vhodnou, rovnováhu pro film a dokončili jsme scény a efekty, které jsme v roce 1979 nestihli. Filmu jsme též dodali kvalitní zvukový mix. Dostali jsme příležitost, o které jsme ani nedoufali, že by mohla přijít, a já svoji vděčnost nedokážu vyjádřit slovy. Gene Roddenberry měl pravdu... Cestování časem JE možné.
Robert Wise
Robert Wise zemřel o čtyři roky později, tedy v roce 2005.
Daren Dochterman, supervizor speciálních efektů režisérské verze filmu, serveru Trekmovie.com řekl, že Paramount nejprve uvažoval o novém vydání původní kinoverze filmu. Projekt se ale postupně vyvíjel a Paramount začal jednat s Davidem Feinem o vydání režisérské verze. Finální rozhodnutí zatím nepadlo, Paramount však dovolil o projektu otevřeně mluvit na Comic-Conu a dle Dochtermana jsou ve studiu z této myšlenky nadšení.
Dochterman by rád zapojil i další členy týmu, kteří se podíleli na vydání režisérské verze. Práce na projektu zatím nezačaly, Dochterman však věří, že je možné stihnout vydání nové verze ještě tento rok. BD disky s novou verzí filmu si však fanoušci budou moci koupit pravděpodobně až po vánocích. Není jisté, zda se na Blu-rayi objeví i nějaké nové materiály o tvorbě filmu, nejspíše tam ale budou alespoň dokumenty o tvorbě 4K verze.
Diskuse k článku
Za mě určitě a rozhodně ano, ano, ano. A nejlépe všechny filmy tak! Třeba se toho dožijeme.
Takže Paramount uvažuje, že nechá znovu vyrenderovat všechny CGI scény, přidané Wisem v režisérské verzi, pro UHD master, jelikož tehdy v 2000, při tvorbě DVD verze, někoho napadlo, že by byl dobrý nápad veškeré CGI renderovat pouze v SD rozlišení, což je mimo jiné důvod, proč nikdy nevyšel první film na BD v režisérské verzi, jelikož se Paramountu nechtělo investovat do přesně tohoto? Chápu to správně? V tom případě palec nahoru. Snad u toho budě nějaká dobrá duše, která Paramount upozorní na to, aby se nové CGI nerenderovalo pouze pro UHD rozlišení, aby se za pár let, s nástupem 8K médií, neřešil tentýž problém znovu a opět.
Ano, je to tak. Nicméně… Žádná dobrá duše nikoho na 8K master neupozorní, neboť se první film natáčel na filmový pás 35mm, čili 4K je limit. 8K by už tak nebyl master, ale upsacale 4:1, a to už je dle mého nežádoucí. 8K master se dá vyhotovit z filmového pásu 65 mm a více, tedy v zásadě jen IMAX a s přimhouřenýma očima některé staré formáty typu Cinerama, kde například Lawrence z Arábie dostal nedávno 6K léčbu. 8K už bylo zkrátka moc – nedostačoval zdrojový materiál. 4K je pro drtivou většinu filmů točených na pás maximum. I dnes se většina filmů točí do 4K. Jen ty vizuálně náročné a drahé do většího rozlišení. Třeba Captain Marvel je natočená v 8K, ale třeba oba poslední Avengers jsou jen 6K 😉 Nejsem tedy sám, kdo si myslí, že 4K by měl být domácí technologický strop.
Jestli bude po 4K next gen formát opravdu 8K (ať už native nebo upscale) nebo cokoliv mezi tím vlastně není úplně podstatné. Pointa spočívala v tom, aby při tvorbě 4K verze filmu vybrali trochu futureproof řešení, aby neřešili tentýž problém zas a znova po každém nástupu next gen formátu.
Jinak bude Ti ten domácí technologický strop stačit za 5, 10 a více let? Protože spousty lidem ne a upřímně velmi pochybuji, že se studia dobrovolně rozhodnou již nikdy nevydat na jakémkoliv novém formátu žádný z filmů, natáčených na kinofilm, protože zdrojový materiál již dosáhl svého limitu. Pamatuji si na filmy, které studia pár let dozadu prodávala v UHD verzi, které vznikly z 2K masteru, takže o jejich ochotě Ti prodat cokoliv za jakoukoliv cenu (obrazně i doslova) si nedělám iluze. Jakmile bude technologie transferu/upscalu dostatečně kvalitní a bude k dispozici zachovalý zdrojový materiál, budou všechny klasiky vycházet zas a znovu, tak jako v době VHS, DVD, BD a nyní UHD.
Fakt, že v dnešní době se filmy natáčejí nejčastěji ve 4K a ve větším rozlišení jen ty největší blockbustery je logický. Renderovat CGI (kterých jsou v blockbusterech tuny včetně „netrikových“ sekvencí) ve vysokých rozlišeních je velmi finančně náročné a v dnešní době, kdy na trhu ještě není technika, která by 6K/8K a výše podporovala (od přehrávačů po zobrazovače), jde o „zbytečnou“ investici. Šetří se bohužel všude (včetně např. nahrazování analogových promítaček v IMAXech digitálními 2K projektory). Za 5, 10 a více let bude ale situace úplně jiná. Pokrok se prostě nedá zastavit:-)