Před převzetím role showrunnera pro třetí a poslední sezónu Star Trek: Picard pracoval Terry Matalas na i na sezóně druhé, jejíž produkce nebyla zdaleka tak ideální, jak se v čase premiéry říkalo. Informace sdělil sám výkonný producent Terry Matalas.
Čas, peníze a COVID ublížily 2. sezóně stejnou měrou
Terry Matalas byl najat jako výkonný producent, aby pracoval na posledních dvou sezónách Picarda, což zahrnovalo nový tvůrčí tým, který měl seriál přeměnit z vize Michaela Chabona na vizi Akivy Goldsmana. Společně tito tři výkonní producenti (Matalas, Stewart, Goldsman) spolu se spisovatelkou a konzultantkou Kirsten Beyer vypracovali počáteční náčrty pro sezónu 2. Matalas vzpomíná, že se okamžitě ocitl pod tlakem, aby snížil náklady drahé první sezóny. Navrhl tedy, že by mohli použít trik ze Star Treku IV a začlenit cestování časem, kde se postavy dostanou do moderní doby, což by ušetřilo spoustu peněz na produkci. Jeho další myšlenkou bylo přivést zpět Q, protože ten je s postavou Picarda spjatý jako málokdo. Obě tyto myšlenky byly okamžitě přijaty. „To byl náš první den.“
Další velkou výzvou pro S2 bylo natáčení podle covidových pokynů pro produkci – verze 2021. Kromě toho bylo rozhodnuto natáčet 2. a 3. řadu back-to-back, tedy souběžně nebo ihned za sebou, byla během tohoto prodlouženého natáčení, kdy jsme potřebovali každý den, výroba na týden zastavena z důvodu pozitivního testování 50 členů produkce.
Covid nás zmlátil. Museli jsme to přepsat. Museli jsme hledat způsoby, jak věci zlevnit. Takže ve 3. sezóně jsme vlastně spálili polovinu věcí. Bojovali jsme, ale marně. Kdyby v tu chvíli onemocněl jeden člověk z posádky, museli bychom podle pravidel odborů okamžitě všechno přerušit. A k tomu došlo z nenadání po dotočení poloviny 2. řady, když jsme se už produkčně chystali na třetí. Byla to velká ztráta času i peněz.
Zatímco prvky Q a cestování časem zůstaly, všechno ostatní se neustále měnilo pod rukama, jako u prvního filmu. Matalas uznává, že to na hotový produkt mělo dopad.
Ve skutečnosti existuje mnoho, mnoho různých verzí 2. řady. Myslím, že při sledování dvojky můžete cítit, že je zde hodně různých nápadů, některé úplně nevyužité.
Tyto produkční tlaky, spolu s odlišnými nápady různých tvůrců, dodávají nám fanouškům kontext, proč tato řada nezískala přílišnou podporu ani ve fandomu, ani u kritiků.
Sezóna 2 byla přepsána, protože první verze byla „příliš Star Trek“
Matalas nabídl některé podrobnosti o tom, jak musela být druhá sezóna přepsána na základě zpětné vazby od Paramountu+:
Napsali jsme devět epizod a v tu chvíli hlavouni řekli: „Ne, my tomu opravdu nerozumíme, je to trochu moc sci-fi, je to trochu moc Star Trek.“
Matalas sdílel některé podrobnosti o této první verzi sezóny a popsal, proč Paramount+ požádal o změnu:
Byli tam Romulané, ne jen Laris – byl to dotažený příběhový oblouk. Původní myšlenka byla taková, že Guinanin bar byl prezentován jako normální bar v Los Angeles, ale pokud jste věděli, co říct, za kterou skrytou páčku zatáhnout, mohli jste projít přes telefonní budku do skrytých prostor Rick's Café – zastávky pro všechny vesmírné cestovatale, kteří se rozhodli zavítat na Zemi, chvilku pobýt a "nezasahovat". Původně mělo být všechno trochu víc epizodické, právě na základě několika setkání v Rick's Café.
I když by tento druh nápadu "mužů v černém" o tajných mimozemšťanech v současném Los Angeles svým způsobem převrátil některé tradice, pokud jde o první kontakt, je vše v pořádku; viz třeba epizoda Enterprise "Carbon Creek". Vlastně to zní jako zajímavý nápad, který mohl mít u fanoušků větší úspěch než finální verze. V případě třetí řady chtěl Matalas menší dohled, a tak provedl trik, který tušil, že zabere: Studiu řekl, že se bude pracovat se všemi postavami Nové generace. Šetřilo se sice i tak, dobrou polovinu věcí jsme neviděli, ale ohledně scénáře studiu stačilo, že dostanou TNG.
Proč se nevrátili Juratini Borgové
Změny a plán natáčení ovlivnily také komplikovaný příběh Borgů, kdy se Dr. Agnes Jurati spojila s královnou a vytvořila v 21. století svůj vlastní kolektiv, který se pak vrátil v tom 25., aby pomohl Hvězdné flotile. Matalas uznal, že tento příběh vytvořil zmatek. Nikomu nebylo jasné, jestli tedy Juratini Borgové nahradili Společenstvo v kánonu, zda existovala dvě Společenstva zároveň, nebo co se to vlastně stalo. Pro finále S2 ale byly napsány scény, které by rozdíl mezi těmito dvěma kolektivy jasněji ukázaly. Ta úvodní s "galaktickou událostí" se natočila, ty další už ne. K původnímu plánu vrátit se k ní v S3 už díky studiu nedošlo.
Existuje mylná představa, že jsou Borgové nyní snad jakože dobří, ale to by vyrušilo Wolf 3.5.9. i všechen další Picardův vývoj, a žádná budoucnost, do které by se vrátili, by nevypadala stejně. Byl jsem už mimo na práci pro S3, takže dvě poslední epizody šly úplně mimo mě, ale co jsem četl v prvotní verzi scénáře, bylo úplně jasné. Jenže obsahovala scény později vynechané studiem. Byla tam krátká scéna s Jurati, ve které vysvětlila, že se držela stranou historie a její Borgové představují malý kolektiv dobrovolných členů. Rozhodně to není to klasické Společenstvo desítek miliard vojáků nebo tak něco.
Během produkce 2. řady se Matalas a skupina scénáristů oddělili, aby se soustředili na 3. řadu. Říká, že byla odvedena určitá práce na lepší integraci příběhu Juratiných Borgů do třetí řady, včetně natáčení dalších dialogů:
Čím dál jsme byli v produkci S3, bylo víc a víc jasnější, že se z původní posádky La Sireny nebudou moci herci vrátit. Aspoň ne všichni. Padaly různé návrhy, jak finále dvojky zakomponovat do příběhu trojky, ale pokaždé jsme se dostali tak daleko do jiného problému, že se nedalo vrátit ani oslím můstkem. Takže by se dalo říct, že celou tuhle "galaktickou věc" Jurati v S3 prostě hlídala. Měli jsme na to odkaz, později na polubě Enterprise-D, kdy Riker mluvil o borgském transwarp vyústění v Jupiteru, a to sice, že to ústí, které Jurati hlídá, je pouhou návnadou, rozptýlením. Královnin způsob, jak říct: „Jděte sem, namísto Jupitera.“ Jenže pak jsme museli něco vystřihnout, no tak to skončilo na podlaze, no. Začalo to působit jako taková velká výstavní skládka, která nikoho nezajímá, ale dodalo by to důležité podhoubí, nebo aspoň svázalo pár uzlů.
Matalas také odhalil, že se ještě diskutovalo o tom, že by se Juratini Borgové ukázali na poslední chvíli, aby zachránili Den Flotily v samotném finále:
Řekněme, že poslední možnost byla udělat to v závěrečné sekvenci – a mluvili jsme o tom, jako o reálné možnosti, protože na finále jsme měli zdaleka nejvíc času. Sedmá z devíti měla svou roli, Enterprise-D také, nápad nechat porazit jedny Borgy druhými, něco jako jízda Valkýr, se jevil v kontextu obou sezón jednoznačný. No ale už neměli Alison Pill zavázanou žádnou smlouvou, což byl problém. Tak jsme to zkusili aspoň na blind. Bohužel, nedokázala se uvolnit z jiného natáčení.
Matalas shrnul problémy s Picardem takto: „Jsou to všechno komplikované souhry okolností, které se mísí s ochotou a neochotou různých lidí, jenž pracují na různých věcech zároveň. Udělat dvě sezóny "zády k sobě" je těžké. Už bych do toho znovu asi nešel.“
Zapojte se do diskuse