Seriál Picard dospěl ke konci první sezóny a já tím pádem mohu konečně bez jakékoli rezervovanosti prohlásit, že se nadmíru povedl. Nemíním tu jmenovat, v čem všem se projevuje jeho skvělost, ani z druhé strany upozorňovat na těch několik skrovných poklesků, jakých se ostatně pár vloudí i do nejlepších děl. Chci se jen zamyslet nad obecným tématem reprezentace lidstva jako takového a přímo se přitom odrazit od věci, která mezi výtkami vůči seriálu zaznívá zdaleka nejčastěji.
Někdy to bývá podáno jako neodpustitelná hereze proti duši Star Treku, jindy poněkud smířlivěji jako spíše okrajový neduh, nicméně relativně často se v reakcích fanoušků dočítám, že Star Trek: Picard zbořil do té doby neohroženě přetrvávající obraz Federace coby ideálu dokonalé společnosti a snížil lidstvo budoucnosti (téměř) na roveň (pokleslého) lidstva dneška, aby tak mohl ilustrovat a reflektovat soudobé globální krize.
Zprávy nebo mytologie?
‚Což o to‘, říkají nespokojenci, ‚kriticky reflektovat a komentovat soudobý svět patří mezi priority programu Star Treku odpradávna a Picardovi se v tomto počínání daří nadmíru, nicméně činit tak tímto způsobem, tj. za cenu obětování neposkvrněného idealismu, znamená dovolit účelu, aby posvětil prostředky. A to je nepřijatelné, neboť má-li být Trek Trekem, musí zachovávat původně vytyčený obraz Federace jako nikoli instituce, v níž rozeznáváme problémy dnešního světa, nýbrž jako žádoucího ideálu, v jehož příchod v daleké budoucnosti doufáme. Obraz Federace jako ráje, který by diváky podněcoval k optimismu, a který by dodával naději v těžkých časech, jaké zažíváme zvláště v těchto dnech. Neopomenutelná potřeba reflexe současné tíživé situace se má omezovat čistě na odstrašující příklady cizích kultur, které do žádoucího ideálu po vzoru Federace dosud nedospěly.‘
Snad jsem argument odpůrců parafrázoval výstižnými slovy a s minimem zkreslení. Není totiž těžké logiku argumentu promyslet. Rovnou totiž dodávám, že i přes mnohé vtíravé námitky je to argument velmi dobrý, podložený obstojnou logikou a nebezpečně přesvědčivý. Většině takových případných námitek se dopodrobna věnovat nechci. Jen na krátké poznámky se omezím, když například poukážu na skutečnost, že sociopolitická identita Federace vlastně není ze seriálů a filmů podle Star Treku jasně čitelná. Můžeme soudit jen na základě útržků (navíc občas jen těžko vzájemně slučitelných), kde se nám zlomkovitě poodhaluje život ve Federaci mimo Hvězdnou flotilu, přičemž Flotila sama se jen stěží dá klást za mikrokosmos vypovídající o korespondujícím stavu makrokosmu.
Posádky hvězdných lodí fungují jako reprezentanty jen proto, že se s nimi my fanoušci identifikujeme. Lze z nich sice usuzovat například na hodnoty, které seriál předkládá divákům a vlastně sám vyznává (extradiegetický pohled), ale nikoli (nutně i) na širší podobu fikčního světa (z in-universe perspektivy) za hranicemi toho, co je viděno a slyšeno v epizodách. Federace je dozajista založená na šlechetných ideálech. Snadno je můžeme všechny jmenovat. Její konkrétní sociopolitické fungování ale zůstává otázkou.
Zkažená jablka
Už nejen okrajovou zmínkou poukážu na skutečnost, že mýtus dokonalé Federace se postupně hroutí odedávna. Dělo se tak kumulativně, a to kdykoli, když vysoce postavený představitel Federace či přímo důstojník Hvězdné flotily pod záminkou vyššího dobra zradil ideály, na nichž byla založena, a zpronevěřil se jejím hodnotám, ať už při přímém porušování smluv garantujících mír a při vývoji zakázaných technologií (Pressman), při vyvolávání vojenského puče (Leyton), pořádání „honů na čarodějnice“ (Satie), násilném přesidlování domorodých kultur (Dougherty), jatečním vyvražďování inteligentních bytostí (Ransom), spiknutí s nepřítelem a de facto velezradě (Kennelly), při spiklenectví, terorismu a atentátech (Cartwright), při obzvláště hrubém porušení Základní směrnice (Jameson), nemluvě prakticky o všem, na co kdy sáhli agenti Oddílu 31, atd. Dalo by se pokračovat dlouho.
Jeden by si snadno mohl obhájit, že dokonalost Federace, mnohými tolik postrádaná v Picardovi, vzala za své už před drahnou dobou, výměnou za střízlivější, realističtější podobu společnosti 24. století. Oproti většině výše upomenutých incidentů jsou nějaké bany syntetiků a nějaká předčasná zanechání humanitární mise do romulanského prostoru vlastně ještě „v cajku“. Ten tuze chmurný a znepokojivý obraz Federace, který popisují odpůrci seriálu, tu při nejlepší snaze není nikde k vidění. A z těch pár vulgarismů bych hned dystopii také nevyvozoval. Star Trek ostatně nikdy nebyl tak prudérní jako někteří jeho diváci.
Ačkoli brutálně demolují roddenberryovskou představu ideální futuristické společnosti, jsem osobně za všechny tyto hříchy hodnostářů Hvězdné flotily vděčný. Rád bych věřil, že při jejich zarážející četnosti spolu dohromady tvoří smutné pravidlo, podle něhož je Federace prorostlá hnilobou až na nejvyšší místa. Stále bych však mohl tezi vyvracet poukazem na skutečnost, že se ve všech případech jednalo o činy jednotlivců, popřípadě hrstky spiklenců. Když si vypůjčím metaforu George Bushe při jeho obhajobě krutostí páchaných americkými vojáky, můžeme všechny tyto a další příklady smést se stolu jako dílo několika mála pomýlených „zkažených jablek“ z jinak zdravé sklizně. Star Trek: Picard protiargument definitivně vyvrací. Zde jednoznačně pochybila Federace jako celek.
Není žádný jednotlivec, na kterého by se to všechno dalo svést, vyobcovat jej a nadále se opájet iluzí ideální futuristické komunity. Porušení principů, na nichž Federace stojí, musela schvalovat společnost jako taková. Nemohu sice vyloučit možnost protestů v některých kruzích, ale považuji za zjevné, že neuspěly. Federace podporovala či přinejmenším mlčky schvalovala rozhodnutí svých představitelů. Nechala se zmanipulovat terorem útoku na Mars, pohltit strachem a přimět k nenávisti vůči umělým formám života. Nechala se přesvědčit, že pohodlí občana Federace má větší cenu než život Romulana.
Obojímu se, mimochodem, daleko podrobněji věnuje vynikající román Nejposlednější z nadějí od Uny McCormack, nicméně seriál k tomu rovněž výmluvně řekl své a ještě k tomu přidal paralelní situaci ex-Borgů – na těle a ještě více na duši zohyzděných obětí stigmatizovaných cejchem nejhrozivějšího nepřítele, a přesto/proto opovrhovaných všemi ostatními. Totéž v bledě modrém. Stále stejný vzorec, který má jako společného jmenovatele nenávist vůči odlišnému. Nám všem jistě velmi povědomý vzorec.
Mea culpa
Ale proč píšu, že mě těší, když Federace sešla ze své příkladné cesty a zbloudila? Její poklesky totiž skrývají nesmírný přínos, za který rozhodně stálo za to obětovat (další) drobet idealismu (v lidovém, nikoli filozofickém smyslu slova). Star Trek: Picard nám díky tomu vůbec poprvé v předlouhých dějinách Treku ukázal, že problém nemusí vyvolat vždy jen ti druzí, a že chybovat můžeme i my. Až na hříchy několika „zkažených jablek“, které lze snadno alibisticky odmyslet jako jednotlivé excesy, dosud ve Star Treku zřetelně platilo, že všechny problémy a všechny krize způsobují ti druzí. Federace je sama o sobě čistá jako sníh. Zato ostatní kultury a civilizace se utápějí v krizích, zmatcích a konfliktech a staví na špatných hodnotách. Všechno špatné přichází z vnějšku.
Takto nastavený model sotva může plnit vytčený úmysl probouzet u diváků sociální svědomí, pobízet je k zájmu o vůkolní svět a k aktivní snaze přičinit se na jeho zlepšování, jelikož nás distancuje od problémů. Nabízí nám identifikovat se s monolitickou ideální společností, pro které jsou reálné hrozby jen vzdáleným problémem někoho druhého, zatímco realita je taková, že každý problém lidstva je problém nás všech. Model dokonalé Federace u diváků pouze podporuje onen už tolik rozšířený postoj ignorovat utrpení lidí s výmluvou, že se nás to bezprostředně netýká. V globalizovaném světě nic takového neexistuje. To je holý fakt obzvláště zřetelný na krizi způsobené současnou pandemií. Nouze každého člověka je nouzí celého lidstva a nouze lidstva je nouzí každého z nás.
Díky Picardovi se konečně rozplývá iluze neposkvrněné Federace. Zjevně jde stále o příkladnou společnost na hony vzdálenou současnosti. I tak by bylo báječné v takovém světě žít. A i nadále můžeme snít, že jednou tam lidé skutečně dospějí. Díky Picardovi už ale neplatí, že všechnu špatnost jsou diváci vedeni projektovat do odlišných kultur a sousedních civilizací. Tato implicitní xenofobie, která se během desítek let variování stejného modelu nepozorovaně vkradla do jeho jádra a vyjma snad DS9 a pár dalších momentů nebyla konfrontována, je konečně vykořeněna. Vůbec poprvé přiměl Star Trek své diváky nahlížet na problém, jako by byli nikoli zachránci shůry, nýbrž jako by byli součásti problému. Přinutil je sáhnout si do svědomí obzvláště hluboko a není proto ani s podivem, jak špatně to někteří nesli. Pobídl je k aktivní účasti na lepším světě tím nejlepším způsobem – tím, že ukázal na ně samotné a navrhl začít u sebe. Uvrhl dlouhý stín na Federaci a tím i na nás. A to je úžasné!
Konec dobrý, všechno dobré
Seriálový hrdina Picard napravil dávný hřích Federace a samotný seriál Picard napravil ještě dávnější hřích Star Treku samotného. Jeho idealistický rozměr přitom byl opět o kousek nalomen, ale optimistické jádro zůstalo o to pevnější a nadto přibyla nesmírně cenná tematická hodnota. Federace nemusí být dokonalá, aby mohla být snem, v jaký můžeme i přes pár stinných momentů věřit a doufat. Chceme-li zachovat onu ideu optimismu, stačí si připustit, že hrdinové Star Treku by měli být příkladní, ovšem ne dokonalí. I oni si občas potřebují projít krizemi svědomí a morálky, jinak by ostatně nedošlo na poučení vyvěrající z rozřešení v závěru.
Stejně tak i společnost jako celek, v tomto případě Federace, může prodělat svou vlastní globální krizi svědomí. Pro zachování ducha optimismu je třeba jedině toho, aby krize byla nejpozději na konci vyprávění vyřešena, a aby diváci, podobně jako hrdinové, porozuměli. Ještě více se pak o optimistické vyznění zasluhují hrdinové jako „JL“, kteří nehledě na letitý odstup, přetrvávající bolest z dávné křivdy a zahanbující výčitky neváhají riskovat vše, aby zajistili nápravu. Dokud jsou tu tací jako Jean-Luc Picard, Federace po každém pochybení opět najde správnou cestu. A Star Trek zůstane optimistickou vizí hodnou následování.
Diskuse k článku
Zajímavý článek se spoustou pěkných argumentů. Ale stále bych si přál seriál o dokonalejší společnosti. Problémů lidstva vidím kolem sebe spoustu, rád bych měl od toho kam utéct.
Doufám, že by takový mohl být Pikeův seriál… Ale doufat je jedna věc, že jo 😀
Federace sice sešla z cesty ale díky Picardovi se zase vrátila zpět. A vzhledem k tomu co všechno se stalo, blížící se supernova, následný strach z ní, potom útok na Mars, pak přišla supernova samotná která celou oblast galaxie uvrhla do politických, ekonomických a ekologických problémů, a potom se divme že z tohohle stresu a strachu ze všech stran najednou jsou naše životy důležitější než životy těch druhých, konec konců i ve Star Treku žijí chybující lidé a ve strachu dělají lidé obrovské chyby. Federace se nechala zastrašit a vzhledem k blížící se supernově sáhla k rychlým a snadným řešení i když to znamenalo ustoupit ze svých ideálů než by se postavila čelem k problému a pokud by se postavili čelem a vyšetřili příčinu útoku na Mars zjistili by už dávno kdo za tím stojí. Ale nakonec se ukázala pravda a Federace uznala svou chybu a zrušila zákaz syntetiků a to chce hodně síly uznat svou chybu, jak se říká „I mistr tesař se někdy utne“. Zkuste si představit že by dneska třeba USA uznali chybu, to je pohádka. Seriál ukazuje že i jednotlivec má moc zlepšit svět, narozdíl od dřív kdy jednotlivci spíš škodili, a že nám nemá být jedno když někdo, třeba i celý svět dělá chyby nebo úmyslně škodí. A když to dokáže jednotlivec, co dokáže celé lidstvo? Tenhle seriál je veskrze dost poučný, což platí pro všechny Treky.
Pěkné. Díky. A propo, však už se to vlastně děje! Corona virus, nebo výbuch supernovy, slunce a jeho korona, hmmm…. Principy tvořivé a ničivé zároveň. Následky zdrcující, je třeba změny či restartu?! To se dozvíme již brzy.
Článek dobře sepsaný, argumenty poskládané, ale pořád jedno malé „ale“ my tam zůstává. Seriál vlastně z Federace moc neukázal, pořád je středobodem všeho Hvězdná Flotila, včetně agenta v nejvyšším velení. I Picard zmiňuje, že už to není ta Hvězdná Flotila. Důvody, proč evakuace a celá humanitrní mise selhala, je krásně popsána v knize, kde není problém ve Federaci, ale její rozmanitosti a hlavně xenofobnímu strachu. když jsem to četl, bylo to jako poslouchat zpravodajství z migrační krize, ty argumenty, chování politiků, snaha urvat, si svůj kus medvěda. Ještě větší v ztrátu iluzí o „dokonalé“ budoucnosti, jsem zažíval při čtení knihy Articles of Federation, prostě politický thriller, jak z 21.století. A to je právě to co mi vadí. Odidealizovaná Federace je jedna věc, ale proč „sakra“ musí dělat furt ty stejné chyby, i po 350 letech!! A to je největší problém, to, že se lidstvo nedokáže poučit z vlastních chyb. Jedna věc jsou selhání jednotlivců (výše zmiňovaná korupce, zrada, atentáty,…), druhá věc je selhání systému. Představte si, že by Roddenbery na Enterprise nedal nikoho z Ruska, Japonska, apod., kdyby tam byli samí američané….Věřil by někdo, že dokáží národy spolupracovat? Nikoli, to bylo to pravé poselství…vyřešili jsme svoje pozemské problémy a teď v budoucnu, jako jednotný „národ“ (Země), řešíme problémy galaxie. Ale v obou knihách, se různé civilizace (či vlastně jen kolonie Země) chovají přesně naopak – xenofobně, sobecky. A to je špatné poselství…
Už udělal někdo anketu u fanoušků proč sledovali (sledují) Star Trek, a které aspekty Treku jsou pro ně stěžejní? Osobně mám rád různé druhy sci-fi. Od těch odpočinkově utopistických, až po ty temné thrillerové. Primárně je pro mne důležité, aby v tomto směru, pro mne jako diváka, byl rozsah těchto dílek co nejrozmanitější. Když se objevila nová Battlestar Galactica, tak jsem padl na zadek, a i když jsem miloval utopii ST, tak mne ta syrovost BSG úplně pohltila. Zajímavá ukázka, kdy fandom neskousl „potemnění“ svého seriálu je StarGate, kdy po SG-1 a Atlantis najednou přišla Universe, která se formou velmi podobala BG a vytratila se humorná složka. Pro mne byl opět seriál bezvadný, ale chápu, že pro zaryté fanoušky SG to musela být slušná kudla do zad, a proto měla SGU stopku po druhé sérii. Co se týká ST … temnější stránku už nastínili ve válce s Dominionem a konfliktu s Xindi … a už v té době mne tato variace temnější stránky úplně nebrala … včetně kontinuálního příběhu. Kdyby DSC a PIC přišly těsně po ENT, tak si myslím, že by na tom byly stejně jako SGU. Ale doba se změnila. Seriály typu Fargo, Hra o trůny, Westworld udaly směr a trh se přizpůsobuje, protože filmy a seriály se netočí jako charita. Do toho je možné počítat, že po dvanáctiletém hladovění po ST seriálu, je velká část fanoušků vůbec ráda, že se něco točí. Jenže já osobně nemám problém s tím, že je federace „temnější“, já mám primárně problém, že to „temnější“ je přidáno pouze jako současný „obrazový a scénáristický filtr“, a v kontinuitě to nedává moc smysl. Při sledování DSC a PIC jsem přemýšlel, jestli ST vlastně má ještě nějaký potenciál, a v kontextu s The Orville, který dokáže rozvíjet ten klasický ST přístup, jsem zhodnotil, že jo. Já bych osobně uvítal klidně temný ST, ale oproštěný od všech Piků, Spoků, Picardů, Datů, Rikerů … Prostě Trek, který bude nový a originální. Jenže na to nemaj buď „koule“ nebo by jim to tolik nevydělalo. A z tohoto důvodu stavějí primárně na kombinacích a vytěžování toho, co už bylo. A proto jsem rád The Expanse.
SGU skončila bohužel kvůli krachu MGM, nikoli kvůli nezájmu. Možná o to je to tragičtější :-/
Picard za mě přílišně temný není. Rozhodně ne víc než třeba DS9.
Orville je TNG na steroidech a nemá ambici ji přerůst. Je to hrozně milé dílko a očividně splněný sen, ale jeho cílovka je jasná a úzká.
A jinak Trek bez Spocků, Picardů a Pikeů, ideálně z 25. století +, chci samozřejmě taky. Nejvíc „fascinující“ tahle situace asi byla u Sareka a Amandy a jejich rodičovství Michael. S takhle umělým šroubováním se nějaký Picard nemůže měřit 🙂 Teď se jako samostatný tváří chystaný Star Trek 14, tak uvidíme…
SGU skončila kvůli špatným ratingům (finále mělo 0,5 v cílové skupině) a faktu, že si kvůli tomu Syfy neobjednala třetí řadu. MGM dala zelenou alespoň závěrečnému filmu, ale i to Syfy odmítl. Z důvodu, že MGM bylo v tu dobu finančně na štíru, tak SG nechtěli subvencovat a po 17 letech ji zabalili. Hlasitý a extrémně kritický přístup fanoušků tomu jen pomohl. Už s Atlantis byl problém. Mimochodem Syfy v tu dobu odstřelil i Capricu. A v nedávné minulosti i The Expanse. S The Orville úplně nesouhlasím, myslím, že druhá řada si vedla velmi dobře a našla si svoji cestu, která rozvíjí klasický ST. Ale samosebou, že průměrný ratting za druhou sezónu 0,75 v cílové skupině má k „dojné krávě“ daleko … možná i proto má větší volnost než současný Star trek. Na ST 14 jsem zvědavý, kdyby angažovali Jennifer Lawrence, tak si myslím, že to bude velmi dobrá volba … Passengers byl super.
jeden z najlepsích clankov o ST, aky som kedy citala. este tam nie je spominany Sisko a jeho akcia proti romul. senatorovi Vreenakovi (lepsie povedane akcia jeho podareneho cardassianskeho krajčíra(
o chystanej genocide Zakladatelov pripravenej Sekciou 31 ani nehovoriac.
tiez si myslim, ze utok na Mars dal Federacii idealnu vyhovorku, ako nepomôct Romulanov. Ved niektore svety varovali Federaciu, ze vystupia zo spoločenstva, ak bude pomoc pokracovat. neverim, ze by bola federacia ochotna stratit 14 clenov, aby pomohla svojim davnym nepriatelom. co je dost pokrytecke vzhladom na to, ze Klingonom kedysi pomohli po vybuchu mesiaca Praxis. A to maju Romulani spolocnu minulost s Federaciou, ked „tahli za jeden provaz“-vojna s Dominionem. Klingony zacali budovat priatelske vztahy-ak to tak môzem nazvat-az neskôr. az ked Federaciu potrebovali.
Takze vsetci su si rovni, ale niektorí este rovnejsí.