I v posledních třech epizodách Discovery najdeme řadu zajímavých odkazů na předchozí seriály, které rozhodně stojí za pozornost.
Nejprve se podívejme na epizodu "Through the Valley of Shadows". Ta se z části odehrává v klingonském klášteře Boreth. Ačkoli jsme nikdy dříve neslyšeli o časových krystalech, do kláštera jsme se podívali už v Nové generaci, a to konkrétně v epizodě šesté sezóny "Rightful Heir" (Právoplatný dědic). Zde se do kláštera vydává Worf a během meditace se mu zjeví legendární klingonský válečník Kahless. Později se však ukáže, že tajemný muž je pouze klonem. Ve dvojepizodě "The Way of the Warrior" (Cesta válečníka) se Worf zmiňuje, že na Borethu trávil svou dovolenou a znovu rozjímal s místními mnichy. V knižní novelizaci se pak v klášteře dokonce odehrává několik scén. V rámci knižního univerza pak můžeme Boreth navštívit ještě například v románu The Left Hand of Destiny (výhledově chystáme).
Klášter Boreth v Nové generaci...
...a v Discovery.
Snad každý fanoušek zná klingonský křižník D-7, který můžeme vidět jak v "Through the Valley of Shadows", tak i v "Such Sweet Sorrow", kde se aktivně zapojí do bitvy. Na televizní obrazovce jsme D7 viděli poprvé až v epizodě původního Star Treku "The Enteprise Incident" (), avšak díky remasterované verzi se tato třída nyní objevuje už v první řadě, a to konkrétně v epizodě "Errand of Mercy" (Věc soucitu):
Podle fanfilmu "Prelude to Axanar" (Předehra k Axanaru) měly křižníky D7 přinést klíčovou výhodu Klingonské říši během čtyřleté války s Federací. Z nejrůznějších důvodů však Klingoni začali s jejich stavbou pozdě a Federaci to poskytlo čas na vypuštění křižníků třídy Ares a vývoj nové generace hvědných lodí typu Constitution. Samotný film Axanar měl pojednávat o bitvě o Axanar, která měla rozhodnout celou válku. Bohužel dosud není jasné zda vůbec, a případně kolik toho z Axanaru uvidíme. Ale to by bylo téma na samostatný článek...
Ale pozor, jde o retcon. V první řadě vypadaly D7 takto:
D7 v epizodě "Choose Your Pain"
Fanart téže scény. Každý si řekněte, jaký design na vás působí víc 😉
Křižníky D7 později používali i Romulané výměnou za maskovací zařízení. O kvalitě D7 svědčí nejen to, že jeden z křižníků doletěl až do kvadrantu Delta, ale také jejich běžné nasazení ještě v druhé polovině 24. století.
Odkaz na pochmurnou budoucnost kapitána Pikea jsme již slyšeli, v klášteře Boreth ji však Pike spatří na vlastní oči. V epizodě původního seriálu "The Menagerie" (Zvěřinec) se dozvídáme, že při inspekci kadetské lodi došlo k prasknutí ochranného krytu. Pike dostal všechny kadety bezpečně ven, sám však byl během nehody těžce zraněn a přežíval pouze v křesle s podporou života, bez možnosti komunikovat s okolím, krom legendárního pípání. V epizodě "Through the Valley of Shadows" pak přebírá Pike krystal s tím, že svému osudu musí čelit. Vidíme i průběh nehody tak, jak byl popsán v původním Star Treku.
Přejděme nyní k závěrečné dvojepizodě "Such Sweet Surrow", přičemž v rámci odkazů se od původního Star Treku se vrátíme k Nové generaci. Při evakuaci Enterprise jsou použity výsuvné chodby, které nápadně připomínají tunely použité v epizodě "111001001" (Heslo). I v této epizodě byly použity k evakuaci posádky, konkrétně na Základnu 74, v níž Enterprise právě kotvila.
A k této epizodě se váže ještě jeden odkaz. Kapitán Pike a komandér Saru se rozhodnou pro aktivaci autodestrukce Discovery, přičemž použijí otisky ruky pro autentizaci. Právě tento postup byl použit i kapitánem Picardem a komandérem Rikerem (a také ve "Where Silence Has Lease" (Kde vládne ticho)), později obdobný způsob využili i kapitán Sisko a major Kira při spuštění autodestrukce Defiantu. Je zajímavé, že se autoři inspirovali právě Novou generací, když jsme i v původním Star Treku viděli spuštění autodestrukční sekvence – konkrétně v epizodě "Let That Be Your Last Battlefield" (Poslední bojiště) a ve třetím filmu The Search for Spock (Pátrání po Spockovi), který skutečně skončil zničením Enterprise.
Kapitán Picard se autentizuje před spuštěním autodestrukce Enterprise
Kromě samotné procedury se změnil i počet důstojníků, kteří byli ke spouštění potřeba. Destrukci Discovery mohli spustit pouze Pike a Saru, což opět odpovídá "111001001", přičemž v původním Star Treku byl vyžadován souhlas tří důstojníků. V sérii Voyager pak naopak mohla autodestrukci vyvolat kapitánka samotná. Ta byla především v druhé polovině druhé sezóny aktivním uživatelem této funkce – sáhla po ní hned třikrát. V epizodě "Deadlock" (Siamská dvojčata) tak zničila kopii Voyageru, která vznikla ve vesmírné anomálii; v epizodě "Dreadnought" (Démon) sice autodestrukci spustila, aby zabránila makistické zbrani v útoku na obyvatelnou planetu, po odvrácení hrozby ale sekvenci přerušila; a končeně ve finále řady "The Basics" (Základy) tak chtěla zabránit obsazení Voyageru Kazony, k její smůle se jí však sekvenci spustit nepodařilo. Kazoni totiž během předchozích útoků prozíravě zničili sekundární řídící procesory.
Spuštění autodestrukce v jednotlivých seriálech si můžete prohlédenout v tomto videu.
Obrovským odkazem je pak interiér Enterprise, který v mnoha aspektech odkazuje na vzhled lodi původní. Kapitánské křeslo, židle ostatních členů posádky a ovládací panely na můstku jsou ve stejném stylu jako v TOSce. Na chodbách nechybí typická červená mřížka, turbovýtahy mají madla a v poradní místnosti najdete monitor se třemi obrazovkami.
Při loučení s Burnham říká Sarek, že byl vždy příšerným otcem. O tom jsme se dozvěděli již v původní epizodě "The Journey to Babel" (Cesta k Babylonu). Jejich vztah výrazně rozvíjí například román Spock: Oheň a růže z trilogie Zkouška ohněm. Připomeňme si, že vydání závěrečného dílu trilogie se dočkáme už za měsíc.
Další drobná narážka je pak terminologického rázu. Po svém zranění je Stamets uložen na biolůžko. Ačkoli jsou tato zařízení součástí ošetřovny Discovery již do začátku, poprvé je použit tento populární a později hojně používaný termín.
Ve velmi působivé bitvě, kterou můžeme v závěrečné epizodě sledovat, používá Discovery souvislý fázerový paprsek, nikoli pulzní variantu, kterou jsme vídali doposud. Právě tento souvislý paprsek je pro Star Trek tak typický, ačkoli i v původním Star Treku Enterprise občas používala pulzní variantu výstřelů. Další výjimkou je pak Siskův Defiant. V masovém měřítku se však pulzní varianty fázerů objevily až v prvním firmu režiséra Abramse.
V epizodě poprvé vidíme můstek klingonské lodi (nepočítáme-li „Loď mrtvých“), který je svým rozvržením podobný těm, které jsme viděli v předchozích seriálech. Též slyšíme klingonský válečný pokřik „Dnes je dobrý den na smrt“, který je ovšem jen vypůjčený – původně jde o amero-indiánské zvolání kmene Oglala Lakota. Záběry bohužel nejsou příliš přehledné, zdá se však, že je zachváno typické rozložení.
Za odkaz můžeme považovat i scénu, kdy Burnham radí Spockovi, aby se více otevřel ostatním. V budoucnosti se Spock touto radou bude řídit a naváže přátelství s kapitánem Kirkem a doktorem McCoyem. Současný Spock navazování přátelství zatím příliš otevřený není. Samozřejmě můžeme diskutovat o tom, jak ho právě Burnham svoji radou ovlivnila...
Při cestě Discovery červí dírou vidíme stejný efekt jako ve filmu Star Trek: The Motion Picture.
Vyšší důstojníci Enterprise podávají zprávu o zmizení Discovery na velitelství Hvězdné flotily, které má prakticky totožnou polohu i rozvržení budov jako v seriálu Enterprise. Záběru dominuje Golden Gate Bridge, na němž jsou umístěny solární panely, což je překvapivě v souladu se čtvrtým filmem, kde jsme viděli závislost Země na solární energii. Samotný most se objevil v prvním, čtvrtém filmu a šestém filmu, jedenáctý jej pak dokonce využil v jedné variantě plakátů. Těžká poškození pak utrpěl při útoku Breenů na Zemi v roce 2375.
Golden Gate láká španělsky mluvící diváky na první Abramsův film
Spock cituje nařízení Hvězdné flotily 157, oddíl 3, které přikazuje důstojníkům, aby se za každou cenu vyhnuli své účasti na historických událostech. Stejné nařízení platí i v následujícím století. Kapitána Siska prověřují z jeho dodržení agenti z Oddělení časového vyšetřování v epizodě "Trials and Tribble-ations" (Další trable s tribbly). Ve třetí sezóně však Sisko přistoupil k tomuto pravidlu poměrně kreativně, když převzal roli Gabriela Bella, historicky významné osobnosti první poloviny 21. století. Bell během takzvaných Bellových nepokojů, který vypukly v izolované části San Francisca, určené pro internaci bezdomovců a nemajetných osob. Bell zabránil smrti rukojmí, které drželi ozbrojení vzbouřenci. Kapitán Sisko a doktor Bashir se však v důsledku nehody ocitli v minulosti a ovlivnili události tak, že Bell byl zabit před vypuknutím nepokojů. Sisko tak převzal jeho roli a zabránil smrti rukojmí, na rozdíl od původního Bella však sám zabit nebyl. V učebnicích dějepisu však zůstal Bell spojen se Siskovou tváří.
A v samotném závěru epizody vidíme Enterprise v suchém doku. Ten má stejný design, jaký jsme viděli například ve filmech The Motion Picture a Nemesis nebo v pilotní epizodě Enteprise "Broken Bow". V prvním filmu si můžeme vychutnat několikaminutový průlet okolo kotvící Enterprise, který je pokreslen krásnou hudbou Jerryho Goldsmitha. Scénu si můžeme připomenout ve videu na serveru Youtube.
Diskuse k článku
Díky za shrnutí, většiny jsem si všiml. Jen tam máte, dle mě, drobnou chybičku. Kapitán Janewayová VOY nezničila autodestrukcí v The Basic I. jen proto, že Kajzoni na radu zrádkyně Sesky vyřadili VOY záložní procesory několika cílenými útoky těsně před obsazením lodi… A co se Démon Planet týče, ty bytosti si nakonec zduplikovaly vlastní posádku i VOY a vydaly se na cestu, naneštěstí se tento druhý VOY ve vesmírném prostoru rozpadl…
Tady jsou zrádné české a anglické názvy epizod 🙂 V druhé sezóně je epizoda Dreadnought, v češtině vysílaná jako Démon. Ta pojenává o makistické bobmě. Ve čtvrté sezóně je epizoda Demon, kterou v češině vysílali pod názvem Planeta Démon, protože název Démon již použili ve druhé sezóně.